Antidopingplan för Lidingö Atletklubb

Datum 2022-01-13

Vi:

• Vill ha en verksamhet helt fri från doping.

• Bedriver en naturlig och hälsosam träning utan droger.

• Arbetar förebyggande mot anabola androgena steroider.

• Samtliga medlemmar gör utbildningen renvinnare.se

Handlingsplan

Så här gör vi för att förebygga doping i Lidingö Atletklubb.

Förebyggande

• Vi informerar alla instruktörer/medlemmar om gällande antidopingplan.

• Vi kräver absolut avhållsamhet och avståndstagande från all hantering och intag av dopingklassade medel.

• Vi löser ingen tävlingslicens för någon som varit avstängd för hormondoping eller smitning om inte särskilda skäl finns.

• Vi har antidoping som stående punkt på dagordningen på styrelsemöten.

• Vi informerar klubbens medlemmar om antidopingplanen.

• Vi uppmanar medlemmarna att göra RF:s kunskapstest på rf.se/vaccinera.

• Vi marknadsför att vi har vaccinerat oss genom att beställa ett diplom som vi sätter upp i våra lokaler.

• Vi sprider antidopingbudskapet genom att beställa affischer från RF som vi sätter upp i våra lokaler.

Akut

• Vi har en beredskapsplan för insatser vid misstanke om doping eller om ett dopingfall skulle inträffa.

Beredskapsplan

• Styrelsen, ledd av ordförande, ska noggrant utreda omständigheterna kring misstanken.

• Observationer från övriga medlemmar samlas in.

• Ta direktkontakt med den aktive. (Tänk på sekretessen. Sekretessen i en dopingutredning är sträng och fallet blir tidigast känt när idrottsutövaren själv går ut med information eller stängs av under utredning. Beslut om avstängning under utredning eller bestraffning sänds per brev inom tre dagar till den avstängde, föreningen, SDF, SF och RF:s dopingkommission. Läs mer om handläggning av dopingfall, dopingförseelser och påföljder i ”Idrottens antidopingreglemente”.)

• Vid fortsatt misstanke görs vidare undersökning i syfte att skapa ett underlag för fortsatt agerande. Där efter ett styrelse möte om eventuellt agerande.

• Vi agerar efter följande punkter:

1. Dopingkontroll (via RF och/eller berört förbund)

2. Styrelsemöte. Beslut och åtgärder, se nedan. Protokoll.

3. Möte med den aktiva. Skriftlig och muntlig information, underskrift

4. Åtgärder

Bestraffningsärenden enligt RFs regler mot doping skall i första

instans handläggas av Dopingnämnden (DoN)

5. Uteslutning ur klubben.

• Vi har en representant som är utsedd att tala med media.